ירושות וצוואות

כל אדם מגיע לגיל שיבה, ואז – מתעוררות שאלות חדשות בחייו. ראשית, שאלות בריאותיות, הן פיזיות והן קוגנטיות, ולאחר מכן – שאלת הירושה, כאר הלך לעולמו. כמובן שכחלק מדיני המשפחה עוה"ד דנה בר-נר (בן יאיר) מתמחה גם בעריכה והגשה של ירושות וצוואות.

צוואות וירושות: תכנון ירושה וכתיבת צוואה הם צעדים חשובים שכל אדם צריך לשקול, ללא קשר לגילו או למצבו הכלכלי. אלה הם כלים משפטיים חיוניים המאפשרים לנו להבטיח שרצוננו יכובד לאחר מותנו ושיקירינו יהיו מוגנים כלכלית. במאמר זה נסקור את הנושאים העיקריים בתחום הירושות והצוואות: ירושה על פי דין, צוואות, וצוואות הדדיות.

ירושה על פי דין היא המצב המתקיים כאשר אדם נפטר ללא צוואה תקפה. במקרה כזה, החוק הישראלי קובע סדר קדימויות לחלוקת הירושה, לפי פרנטלות של קדימויות. ראשית, בן או בת הזוג הנותרים בחיים זכאים למחצית מהעיזבון, והמחצית השנייה מתחלקת בין הילדים. אם אין ילדים, בן הזוג יורש מחצית הירושה, והמחצית השנייה – יורשים הורי הנפטר. אם אין ילדים והורים לנפטר, אז- בן הזוג יירש 2/3, וה-1/3 הנותר יחולק בין אחי הנפטר, או צאצאיהם או הורי הוריו. רק אם לא הותיר אחריו הנפטר איש שקרוב לו, יירש אותו בן זוגו בירושה במלואה, של כל העיזבון.

בהיעדר בן זוג, הירושה עוברת לילדים, ואם אין ילדים, להורי המנוח. אם גם ההורים אינם בחיים, האחים והאחיות של המנוח, וכן  – הורי הוריו – הם היורשים הבאים בתור.

חשוב להבין שירושה על פי דין עלולה לא לשקף את רצונותיו האמיתיים של המנוח. למשל, היא לא מאפשרת להוריש נכסים לחברים, לארגוני צדקה, או לחלק את הירושה באופן לא שווה בין היורשים. כמו כן, היא לא מתחשבת במצבים משפחתיים מורכבים כמו משפחות מעורבות או יחסים מורכבים בין בני משפחה. לכן, לרוב מומלץ לכתוב צוואה. עוה"ד דנה בר-נר (בן יאיר) ממליצה לכל לקוח/ה המתגרש/ת בסיועה, כי יכתבו צוואה, לשם שמירה על הקיים בעת ניסיון שיקום חייהם.

צוואה היא מסמך משפטי המאפשר לאדם לקבוע כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. בישראל, החוק מכיר בארבעה סוגי צוואות: צוואה בכתב יד, צוואה בעדים, צוואה בפני רשות, וצוואה בעל פה (במקרים חריגים). כל סוג צוואה כפוף לדרישות פורמליות מסוימות כדי להיחשב תקפה. למשל, צוואה בכתב יד חייבת להיות כתובה כולה בכתב ידו של המצווה, לשאת תאריך ולהיות חתומה על ידו. צוואה כזו תתקף על ידי המתנגדים לקיומה על ידי שליחתה לגרפולוג, כדי לזהות כותב הצוואה והחותם עליה.

באמצעות צוואה, אדם יכול לקבוע בדיוק כיצד יחולק רכושו, לרבות מתן נכסים ספציפיים ליורשים מסוימים, הקמת קרנות נאמנות לילדים, או תרומה לצדקה. צוואה גם מאפשרת למנות אפוטרופוס לילדים קטינים, להשאיר הוראות לגבי ניהול עסק, ואפילו לקבוע תנאים מסוימים שעל היורשים למלא כדי לקבל את חלקם בירושה.

צוואה הדדית היא סוג מיוחד של צוואה הנעשית על ידי שני אנשים, לרוב בני זוג, המסכימים לערוך צוואות התואמות זו את זו. בצוואה הדדית, כל אחד מבני הזוג מוריש את רכושו לבן הזוג השני, ולאחר מות שניהם, הרכוש עובר ליורשים המוסכמים (לרוב הילדים). היתרון העיקרי של צוואה הדדית הוא הביטחון שהיא מספקת לבני הזוג שרצונם המשותף יכובד.

עם זאת, צוואות הדדיות מעוררות גם אתגרים משפטיים. דיני הצוואות עוסקים בכיבוד זכותו של המצווה להורות מה שיחפוץ בצוואתו, לתקנה ולשנותה ככל העולה על דעתו, כל אימת שהוא במצב קוגנטיבי. עיקרון זה, של חופש מוחלט בציווי, מתנגש עם עיקרון ההסתמכות שנוצר כתוצאה מחתימת צוואה הדדית, שבעצם – בין אם נכתבה כצוואה אחת ובין אם נכתבה כשתי צוואות המפנות זו לזו – מהווה מעין הסכם.

לכן, מתעוררת השאלה האם וכיצד ניתן לבטל או לשנות צוואה הדדית לפני מות אחד מבני הזוג, או לאחר מות אחד מהם? החוק הישראלי קובע הוראות מיוחדות לגבי ביטול ושינוי של צוואות הדדיות, במטרה להגן על האינטרסים של כל הצדדים המעורבים ולאזן בין האינטרסים המנוגדים.

חשוב לזכור כי עריכת צוואה, בין אם רגילה או הדדית, היא תהליך מורכב הדורש ידע משפטי מעמיק. טעויות בניסוח או באופן עריכת הצוואה עלולות להוביל לסכסוכים משפטיים ולפרשנויות לא רצויות לאחר מות המצווה. לכן, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין מנוסה בתחום דיני הירושה לעריכת הצוואה.

אני, עו"ד דנה בר נר, מתמחה בדיני ירושה וצוואות. ואשמח לסייע לכם בתכנון הירושה שלכם, עריכת צוואה או צוואה הדדית, או בליווי בהליכים משפטיים בהם תתקפו צוואה או תבקשו לקיימה.

יחד נוכל להבטיח שרצונותיכם יכובדו ושיקיריכם יהיו מוגנים בעתיד.

רוצים לקבל ייעוץ משפטי?

יש לכם שאלה דחופה?

חייגו: 052-6761545 | אנחנו כאן בשבילכם!

עוד בנושא

רכוש

חלוקת רכוש בהליך גירושין היא אחת הסוגיות המורכבות והמשמעותיות ביותר עבור בני זוג המחליטים להיפרד. היא כוללת מגוון רחב של

קרא עוד »

יפוי כח מתמשך

אם בעבר,  מקובל היה שכאשר אדם הופך לדמנטי, נעשית פניה של האפוטרופוס הכללי לבית המשפט למען מינוי לאדם חסר יכולת

קרא עוד »

ירושות וצוואות

כל אדם מגיע לגיל שיבה, ואז – מתעוררות שאלות חדשות בחייו. ראשית, שאלות בריאותיות, הן פיזיות והן קוגנטיות, ולאחר מכן

קרא עוד »

רוצים לקבל ייעוץ משפטי?

יש לכם שאלה דחופה?

חייגו: 052-6761545 | אנחנו כאן בשבילכם!